Mindfulness

Ohjaan Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) –menetelmään perustuvia mindfulness tunteja ja kursseja. Menetelmän on kehittänyt amerikkalainen lääkäri Jon Kabatt-Zinn v. 1979.

Mielen luonne on vaeltaa. Välillä se vaeltaa vähemmän, välillä enemmän. Välillä mieli vaeltaa menneeseen, välillä tulevaan. Mindfulnessin harjoittelu auttaa sinua keskittymään tähän hetkeen, elämään tätä hetkeä. Kun olet tietoinen tästä hetkestä ja näet asiat sellaisina kuin ne ovat, pystyt tekemään parempia päätöksiä. Päätöksentekosi ei perustu toiveajatteluun tai väärään tulkintaan asiasta. Pystyt myös paremmin päättämään, miten reagoit erilaisiin tilanteisiin.

Mindfulness harjoittelu auttaa stressinhallinnassa, vähentää pään sisäistä puhetta ja lisää innovatiivisuutta.

Mindfulness-harjoittelussa (suom. hyväksyvä tietoinen läsnäolo) käytetään erilaisia meditaatioharjoituksia mielen ja kehon rentouttamiseksi. Harjoitusten aikana ei ole tarkoitus muuttaa tilannetta millään tavalla. Tarkoituksena on tehdä havaintoja. Havaintojen teon jälkeen voit päättää haluatko muuttaa tilannetta jollakin tavalla.

Istumameditaatiossa huomio tuodaan hengitykseen. Jos mieli karkaa, palautetaan huomio uudestaan hengitykseen. Sillä ei ole merkitystä, kuinka monta kertaa mieli karkaa, vaan sillä, kuinka monta kertaa tuot huomion takaisin hengitykseen. Tästä linkistä voit kuunnella n. 5 minuutin mittaisen mindfulness harjoituksen.

Kehomeditaatiossa huomio tuodaan kehoon ja sen tuntemuksiin. Tuntemuksia huomioidaan kehonosa kerrallaan. Harjoitus aloitetaan vasemman jalan pikkuvarpaasta, mistä edetään koko kehon läpi päälaelle asti.

Tietoisen liikkeen harjoitus pitää sisällään yksinkertaisia joogaliikeitä. Liikkeet tehdään rauhallisessa tahdissa niin, että ehdit huomaamaan miten liikkeet teet ja mitä lihaksia käytät ja kuinka paljon käytät lihaksia.

Yllämainitut kolme harjoitusta ovat ns. muodollisia harjoituksia. Niiden lisäksi on paljon epämuodollisia harjoituksia. Esimerkiksi jotakin kotiaskaretta tehdessäsi, voit tuoda kaiken huomiosi tekemiseen.

Alkuperäinen MBSR kurssi kestää kahdeksan viikkoa. Ryhmä tapaa kerran viikossa, tapaamisen kesto on 2,5 tuntia. Kotona tehtäviin harjoituksiin menee päivittäin n. 30 – 60 min. Mindfulnessista voi tarvittaessa räätälöidä sopivan pituisen kurssin.