Toinen elämä, kehon- & mielen paja

Yli 30 vuoden kokemuksella tiedän, mitä toimistotyö voi aiheuttaa keholle ja mielelle.

Hyväkään ergonomia ei estä sitä, että kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen on kuin selkäsaunan saanut: kehoa kiristää, paikat ovat jumissa, liikkuvuus huonontunut. Tilanne ei tänä päivänä välttämättä parane vapaa-ajallakaan. Silloinkin kädessä on vähintään kännykkä. Jos on koko ajan leuka rintakehässä, on lopputuloksena ylivenyneet niska-hartiaseudun lihakset, joita särkee. Lisävenyttelyn sijaan niitä olisi parempi vahvistaa.

Viestintälaitteiden lisääntyminen haastaa keskittymiskykyä. Koko ajan jokin laite tai sovellus ilmoittaa uudesta viestistä/yhteydenotosta. Vähemmästäkin tulee stressiä, kun yrittää samaan aikaan vastata kaikkiin yhteydenottoihin ja yrittää tehdä jotakin keskittymistä vaativaa työtä: raporttia, esitystä… Päivän päätyttyä on turhautunut olo, kun ei olekaan saanut tehdyksi sitä, mitä on suunnitellut. Yöllä keskeneräiset työt herättävät, ajatukset pyörivät vinhaa vauhtia.

Voisiko elämä olla toisenlaista? Kyllä.

Pilatestunnilla vahvistat keskivartalon lihaksia ja parannat liikkuvuutta. Liikkeiden avulla tutustut siihen, miten keho toimii oikeaoppisesti eri asennoissa. Kun tiedät, miten kannattelet päätä tai vahvistat lapatukea, vähenevät niska-hartiaseudun säryt.

Stressiä on aina enemmän tai vähemmän. Tärkeää on se, miten suhtaudut stressiin ja stressiä aiheuttaviin tilanteisiin. Mindfulness Based Stress Reduction -menetelmässä opettelet stressinhallintaa erilaisin meditaatioharjoituksin. Kurssin aikana opettelet tunnistamaan, mitkä tilanteet aiheuttavat stressiä ja onko tähän asti käytössä ollut reagointimallisi hyvinvointiasi edistävä tai vähentävä.

Olen saanut ”toisen elämän” pilateksen ja mindfulnessin avulla. Niska-hartiaseudun särkyjä ei ole. Ikäisekseni liikkuvuuteni on hyvä (ainakin omasta mielestäni 😉). Mindfulness harjoitukset ovat auttaneet minua nukkumaan paremmin. Keskittymiskykyni on kasvanut. Suhtaudun stressitilanteisiin tavalla, joka ei vie energiaani.

Jos teksti puhutteli sinua ja kaipaat lisätietoa, ota rohkeasti yhteyttä. Tai tule, joillekin tunneistani (katso Kalenteri -sivu). Räätälöityjä kursseja voin järjestää myös sinulle ja kavereillesi tai työpaikallasi. Pyydä tarjous!

Kallio, Helsinki 20.4.2020
Anne

Anne Suomi CV
Hyvinvointi – Pilates
2013 Somatic Pilates -ohjaaja, Somatic Center Finland
2014 Somatic Stretching – ohjaaja, Somatic Center Finland
2015 Minipilatessymposium, Somatic Center Finland
2017 Pilates ohjaus ennen ja jälkeen synnytyksen, Somatic Center Finland
Olen Suomen Pilates Yhdistys ry:n jäsen. Osallistun yhdistyksen järjestämiin koulutuksiin kaksi kertaa vuodessa.
Hyvinvointi – Mindfulness
2016 Mindfulness-ohjaaja CMW® (Certified by Mind at Work), mind@work
2016 8-viikon MBSR -kurssi, Center for Mindfulness (CFM®), Finland Oy
2017-2018 Mindfulness-peruskoulutus CFM® (R), Center for Mindfulness (CFM®), Finland Oy
2019 Mindfulness- ohjaaja CFM®), Center for Mindfulness (CFM®), Finland Oy 
Toimistotyö
​Katso Linkedin -profiilini