Pilates

Pilates on kehonhallintamenetelmä, jonka lopputuloksena on voimakas, joustava ja liikkuva keho. Liikkeissä yhdistyy lihasvoiman kehittäminen sekä lihasten ja nivelten liikkuvuuden parantaminen ja ylläpito. Menetelmän kehitti Joseph Pilates 1900-luvun alussa. Tästä linkistä voit katsoa n. 10 minuutin videon pilatesharjoittelusta.

Kuntosalien tunneille voi tulla koska tahansa mukaan. Tunnilla voi olla mukana ensikertalaisia tai konkareita. Teetän liikkeistä eritasoisia versioita. Voit valita itsellesi sopivimman.

Mattopilatestunnilla liikkeet tehdään selin-, vatsa- ja kylkimakuulla tai seisten tai nelinkontin. Tunnilla käytetään mahdollisesti pienvälineitä kuten palloa, kuminauhaa, käsipainoja, pilatesrullaa tai -rengasta.

Laitepilatestunnilla liikkeet tehdään Joseph Pilateksen kehittelemillä laitteilla, joista reformer on tunnetuin. Tällä hetkellä en itse ohjaa laitepilatesta.

Mikäli tunnille on merkitty taso, tarkoittaa se seuraavaa:

    • Alkeistason tunnilla harjoitellaan lateraalista hengitystä, hengityksen ja liikkeiden yhdistämistä sekä haetaan keskivartalon tukea liikkeisiin.
    • Perustason tunnilla syvennetään alkeistasolla opittua. Liikkeet ovat haastavampia kuin alkeistason tunnilla.
    • Keskitason tunti edellyttää jo hyvää kehonhallintaa. Liikkeet ovat haastavia ja tempo nopeaa.
    • Jatkotason tunti on haastava ja vaatii erittäin hyvää kehonhallintaa ja notkeutta.

Pilateksen kuusi periaatetta

  1. Hallinta: Liikesarjat tehdään hallitusti ja kontrolloidusti. Hallintaan liittyy kehon hallinta kokonaisuudessaan sekä eri kehonosien hallinta erikseen.
  2. Hengitys: Liikkeet rytmitetään hengityksen tahtiin. Kun liikkeeseen halutaan hyvää vartalon tukea, tarvitaan uloshengitystä. Sisäänhengitys on merkittävässä asemassa silloin kun halutaan venyttää jotakin lihasta.
  3. Keskittyminen: Liikkeiden virheetön tekeminen edellyttää hyvää keskittymistä. Keskittyminen auttaa huomaamaan miten keho toimii. Silloin on myös helpompi antaa tarvittava käsky tietyn toiminnan tai aktiviteetin aikaansaamiseksi.
  4. Keskustan käyttö: Pilatesliikkeiden lähtökohta on ensin stabiloida ensin keskivartalon lihakset ja vasta sen jälkeen tehdä liike.
  5. Liikkeen virtaus: Liikkeen virtaus liittyy niin yksittäisen liikkeen tekemiseen kuin liikkeiden keskinäiseen virtaukseen. Liikkeiden tempot vaihtelevat tunnin aikana rauhallisesta nopeaan ja nopeasta rauhalliseen.
  6. Täsmällisyys: Liikkeet tehdään täsmällisesti käyttäen vain niitä lihaksia, mitkä ovat tarpeen liikkeen tekemisessä, muiden lihasten ollessa tukena tai rentoina.